Tuesday, December 29, 2009

26HB DECEMBER YANG TIDAK DILUPAI

Hari ini adalah hari yang tidak boleh dilupai oleh I, hari yang tidak sesuai dengan melakukan semua perkara. Blog ini amat panjang sikit yang mengenai pengalaman yang berlaku pada hari itu, I berharap kamu semua boleh membaca dengan hari yang teliti.

Sebenarnya malam ini, I telah mengajak kawan memakan buffet di Hotel yang terletak di Seremban. I amat menanti-nanti kedatangan hari ini, kenapa? Sebab I ini asyik-asyik suka memakan.

Maka kami tidak mahu makan lunch dengan kenyang, lepas itu bercadang memakan ikan bakar yang sedap di Kelana Jaya.

I perasan ikan bakar telah berpindah berdekatan dengan Giant, tetapi tidak terjumpa-jumpa. Sebab kelaparan, kami terpaksa memakan rojak mamak di tepi jalan.

Sebaik kami bermula memakan, hujan pun turun dengan lebatnya. Dengan serta-merta, kami hanya memakan dengan secepat mungkin, takut nanti tidak dapat memasuk ke dalam kereta.

Selepas itu, kami ingin membeli sesuatu di Giant, tetapi telah mencari di beberapa kedai pun tidak jumpa. Maka telah membazirkan banyak masa.

Disebabkan hujan, kami sampai rumah sudah pukul 5 petang. Kami mandi dan mengemaskan diri dalam masa satu jam. Pada pukul 6 petang, kawan I menelefon dan mengatakan bahawa salah seorang kawan ada urusan keluarga, maka tidak dapat menghadiri jamuan kami, tempat perjumpaan akan bertukar ke tempat lain. Aduhai, tidak dapat makan buffet di hotel, sedihnya.

Dalam perjalanan balik ke Seremban, Ivan perasan keretanya ada masalah, lampu syarat airbag berkelip-kelip, seluruh kereta macam tidak ada kuasa elektrik. Hujan masih lebat, kami tidak membuka hawa dingin, sebab perlu membuka lampu dan wiper.

Hampir sampai ke kawasan rehat Seremban, kebanyakan kereta telah memperlahankan kereta. Ketika ini, enjin kereta tiba-tiba mati di dalam lebuhraya. Ivan cuba memasangkan enjin kereta tetapi tidak berjaya.

Nasib baik jalan pada masa itu adalah menurun bukit, maka kereta yang berenjin mati megalir ke laluan kecemasan. Dengan bertuah, kereta di belakang kami tidak melanggar kereta kami, kalau tidak , kami telah menjadikan tajuk utama di dalam surat khabar.

Kereta kami macam ingin mencari kawan, sebab masa itu lokasi belakang kami terdapat dua buah kereta yang berlaku kemalangan. Maka kereta belakang telah melindungi kami, Ivan baru dapat menurun kereta dan menolak kereta ke tepi sikit untuk mengelakkan halangan kepada pengguna jalan raya.

Ivan menelefon kepada agensi insuran, mereka mengatakan bahawa mereka memerlukan masa selama 30-45 minit. Maka kami hanya boleh menunggu sahaja. I ada menelefon kepada kawan mengatakan perkara yang telah berlaku ini, I pun tidak tahu sama ada mereka percaya atau tidak.

I berasa agak boring, maka mengambil gambar di sini sana. Tetapi akhirnya I telah mempadamkan segala gambar untuk mengelakkan mengambil gambar yang tidak teringin.

Lori sampai ke tempat kami selepas satu jam setengah. Sebelumnya pengawai PLUS telah memeriksa kereta dan mengatakan bahawa alternator telah rosak. Maka kereta Ivan telah ditarik ke atas lori dan menunjukkan “kereta membawa kereta”. Kamu semua mesti ingin mengetahui sama ada kami duduk di dalam kereta atau lori, mestilah lori sebab pemandu lori mengatakan bahawa duduk di dalam kereta sendiri adalah sangat bahaya.


Inilah penyelamat kami


Kereta membawa kereta



Semasa balik ke rumah Ivan, semua jiran keluar menengok apa yang telah berlaku, maka kami telah menjadi super star pada malam tersebut.

Pada akhirnya, kami cepat pergi mengisi perut. Maka dinner kami daripada buffet menjadikan bak kut teh ditepi jalam. Kemungkinan besar terlalu lapar, bak kut teh malam ini sangat sedap.

Hari ini, kami telah menambahkan rekod sejarah di dalam hayat kami, kali pertama “makan angin” di tepi jalan lebuhraya dan kali pertama menaiki lori tow truck.

No comments:

Post a Comment