Friday, November 13, 2009

TAK CAKAP TAK SYOK

Walaupun kita bekerja dimana jua, kami perlu mempunyai kuasa sedia mempertahankan diri. Jika tidak, kami akan menjadi sasaran untuk dibuli.

Mempertahankan diri bermakna mempunyai pendirian yang tegas, tidak campur tangan atau terlibat dalam lingkungan tugas yang tidak berkaitan dengan skop kerja, sebab tiada orang yang akan memberikan bantuan pada penghujungnya.

Terutamanya orang yang kelihatan lemah lembut, kami mesti lebih mengambil perhatian, sebab mereka merupakan serigala yang memakai kulit kambing. Bagi bunyi yang berkata: Jangan sangka air tenang tiada buaya.

I berasa sangat pelik kenapa ada orang sebegini boleh begitu melampau dan bermuka tembok.

Kadang kala I berfikir hendak membalas dendam dan menjatuhkan air muka mereka, tetapi setiap kali cuma mendengar bunyi tanggga dan tiada nampak orang yang wujud. Segala suruhan juga disiapkan dalam masa yang ditetapkan, mungkin I Ini merupakan orang yang baik hati.

I mempercayai bahawa bagi sesiapa yang pernah menyakitkan hati I secara langsung atau tidak langsung akan menerima balasan yang sepatutnya. Seperti pepatah: orang baik akan menerima pahala, manakala orang yang jahat akan menerima padah, kalau balasan belum diterima, ini ada disebabkan masa belum sampainya.

No comments:

Post a Comment