Friday, January 8, 2010

MASAK-MASAK ~ KUIH TEPUNG HAKKA NENEK

Perbezaan antara pan mee dengan kuih tepung adalah dari segi bentuk dan rasa kekenyalan.

Sekarang terdapat banyak kedai hanya menjual pan mee sahaja.

Pada masa dahulu, nenek sebelah bapa pandai membuat mee tradisional, beliau menggunakan mesin untuk meleperkan aduan tepung, seterusnya memotongkannya dengan menggunkan pisau. Rasa mee tradisional ini sangat sedap dan tidak dapat saya lupakan dalam sepanjang hidup I.

Sebenarnya I ingin menyatakan topik kuih tepung hakka tetapi tercerita mengenai mee tradisional, kemungkinan besar I menridui nenek I yang berada di syurga. Sorry ke atas I lari daripda topik yang bukan-bukan.

Ramuan untuk membuat kuih tepung hakka adalah tepung, telur, sedikit garam dan minyak, campurkan semua ramuan ini sehingga menjadi adunan tepung.



Aduan tepung ini dibahagikan kepada adunan tepung kecil dan mengadun sebesar jari akhir kamu. Seterusnya rendamkan ia ke dalam air yang bersih.

Sup pula disediakan dengan menggorengkan bawang kecil, memasukkan air, sayur preserved, pucuk manis, cendawan dan daging ayam.

Apabila sup telah dimasak, menekan dan menarik tepung yang direndam tadi menjadi panjang dan memasukkan ke dalam sup. Ulangkan langkah yang sama.


Sehingga kuih tepung menimbulkan ke atas permukaan air, bermakna ia telah masak, boleh sedia dijamu selera. Ia akan menjadi sempurna dengan dimakan dengan ikan bilis dan bawang kecil yang digoren sehingga rangup, jangan lupakan cili padi sekali, rasa sedap dimakan dengan cara tradisional yang senang.

No comments:

Post a Comment