Wednesday, February 24, 2010

E-NEWS 5

Sekarang melaporakan berita terkini. Dua hari yang lalu iatu pada hari Isnin selepas raya tahun baru cina, syarikat saya ada persembahan tarian singa untuk meraikan perayaan cina. Kebanyakan staf telah balik pada masa habis kerja, superior saya masih OT di dalam office. Tiba-tiba dia perasan seramik lantai yang di belakang tempat duduknya membongkak, sekurang-kurangnya 7 keping seramik dalam barisan yang sama membongkak serentak. Dia membuat lawak yang menyatakan kemungkinan tarian singa yang membuatkan demikian.

Pada keesokan hari, boss pun pergi melihat kejadian tersebut, dia memijak seramik lantai yang bongkak, bunyinya serupa ketukan tin yang kosong. Selepas itu, mereka meletakkan notis “AWAS” di sana untuk mengelakkan orang lain memijaknya. Pada pukul 4 lebih petang, I terdengar bunyi “bing”, diikuti dengan bunyi “bang bang” dua kali. Rakan sekerja yang terdengar pun datang melihat apa yang terjadi. Rupa-rupanya salah satu seramik lantai yang bongkak telah memecah sendirinya. Dalam masa yang sama, beberapa seramik lantai yang sebelum ini tidak bongkak, sekarang menjadi bongkak pula.

Kami baru sahaja memindah masuk ke office ini lebih kurang satu tahun lebih sahaja, office kami telah menjadi tidak selamat. Tarian singa akan membawa “ong”(baik) tetapi membawa “shui”(buruk) pula. Lady boss menyuruh “anak angkat”nya menukar tempat. Anak angkatnya berani betul mendekati seramik lantai yang pecah, saya cakap dengan dia sana sangat bahaya, tambahan pula, tanpa dia, company ini tidak ada masa depan. Kalau seramik lantai ini pecah semasa boss memijak, apa akan berlaku?

Selepas itu, boss menelefon kepada kontrakter. Mereka memberi jawapan yang menyatakan kemungkinan cuaca terlalu panas dengan konsep pemanasan dan pengecutan, kejadian pempecahan seramik lantai baru berlaku. Tetapi semasa baru memindah masuk, unit sebelah juga berlaku kejadian ini, sampai sekarang keadaan masih sama.

I rasa kemungkinan “feng shui” tidak baik, sebab saya menjangkit chicken pox pada minggu kedua memindah masuk ke office ini. Seterusnya, kami selau berasa office bergegar-gegar. Dinding selalu menunjukkan calar-calar seperti ular. Tukang kayu telah banyak kali menambah dinding, tetapi tiada perubahan langsung.

Di sini, I terdapat satu cadangan iatu kita perlulah memakai helmet semasa memasuk office supaya risiko kebahayaan boleh dikurangkan, wakaka!

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment